31 July 2013

Override loan? Baca ni dulu!

Salam all! Meh sini aku nak share sikit pasal satu emel yg dihantar kat aku ni...apa yg aku reply..korang baca ah. Kot ada yang terkurang or aku salah info, korang gitau la ye :D

Soalan:

Salam Cik Aina,

Saya ada baca blog Cik Aina dan kalau Cik Aina ada masa saya nak mintak pendapat mengenai loan. 

Saya ada loan kereta RM650 dan personal loan RM570.

Gaji saya RM2500.

Masalahnya sekarang saya cuba dapatkan pinjaman bank RM150, 000 untuk tempoh pembayaran balik agak panjang supaya bayaran bulanan tak mencecah RM1,000. Tujuan saya buat pinjaman yang banyak adalah untuk langsaikan hutang kereta saya yang ada lagi kira- kira RM49,000 dan juga personal loan kira - kira RM18,000. Yang selebihnya saya nak top up untuk duit beli rumah yang mana loan rumah adalah menggunakan nama husband saya.

Tapi, sekarang tempoh pembayaran balik yang disediakan oleh Bank hanyalah 10 tahun dan saya ada tanya dengan satu bank ni diorang ckp RM150,000 untuk 10 tahun kena bayar balik RM1,700 bulanan. Memang saya tak mampu la.

Soalan saya ialah ada tak cara yang Cik Aina rasa sesuai untuk saya manage loan-loan saya dan dalam masa yang sama komitmen bulanan saya adalah setakat RM1,000 shj..

Terima kasih Cik Aina, harap dapat membantu.



Ha..good question. Meh baca apa aku reply (sori ada part yg aku edit ye. tak boleh cerita sini demi menjaga confidentiality)


U ada try MBSB tak? MBSB ni bukan bank, so rasanya diorang tak tertakluk pada new ruling Bank Negara tu. Cuba la approach mana2 agen. Interest pun not bad, isnin lepas saya ada baca dlm paper Metro iklan personal loan mbsb 3.99% je. tadi sy calculate, if rm150k 20 years, installment dlm rm1120+. tak sure pulak maximum loan boleh pergi byk mana :D ---> aku bukan promote, tapi bagi idea. dah dia terang2 nak tanya pasal cara apa lagi nak apply PL yg installment lagi rendah kan..~

tapi, before apply personal loan, consider dulu interest rate dgn tenure personal loan tu, compare dgn interest & tenure kereta n personal loan U yg dh sedia ada. 

personally, sy rasa utk settle hire purchase pakai personal loan, rugi besar tau. 

kenapa saya cakap rugi, 

i) interest : kalau PL tu interestnya lagi tinggi dari HP, just forget it. u'll end up with paying more interest wpun installment PL lagi rendah dari HP
ii) tenure: basic concept hutang yg semua org perlu tau, the longer the tenure, the more u have to pay to the bank. kat sini terang lagi bersuluh, tenure HP max 9 tahun n PL boleh pergi max 25 yrs (kalau dgn MBSB la. bank lain 10 thn :D) so, mana satu yg byr lagi byk interest actually??? ;)

kalau nak full settlement PL tu, konsepnya sama jugak lah kat atas.

maybe U boleh share details psl loan hp n pl tu dgn saya. saya ada masa nanti sy calculate n compare dgn mbsb. if result is better, go ahead dg mbsb ;)

hidup mesti kene kedekut byr interest baru kita boleh kumpul banyaaaaaaaak wang! :D :D

daaa~~ ;)


0 comments:

Post a Comment